حسین نوری علمی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نقش چالش ها در زندگی؟

نقش چالش ها در زندگی انسان

اینجا  می خوایم،  براتون توضیح بدیم که  چالش چیه؟ و چه نقشی توی زندگی ما داره؟ و اصلاً ما چطوری میتونیم چالش ها  رو با حال خوب و احساس خوب، به راحتی پشت سر بزاریم. اما قبل از موضوع چالش و رفع چالش ها باید به یک بحث مهم اشاره بکنیم به اسم دایره راحتی! بله دایره راحتی؟

 

 دایره راحتی چیست؟

در واقع دایره راحتی، همون زندگی روزمره خودمون هست، که به شکل عادت در اومده که یک سری کارها و وظایفی که در طول روز به صورت یکسان انجام میدیم، حتی به صورت ناخودآگاه( بدون نیاز به توجه ۱۰۰%)  که افراد بدون دغدغه و سختی میتونن این کارها رو انجام بدن.

دایره راحتی جاییه  که انسان ها بدون اضطراب و استرس مشغول انجام دادن کارهای خودشون هستن، مثل یک کارمندی که روزانه به صورت روتین یک کار خاص رو انجام میده، ۷ صبح سرکار رفتن، پشت میز نشستن، تایپ کردن، امضا کردن و رسیدگی به یکسری پرونده ها یا اموری که روزهای قبل هم طبق معمول انجام داده. حالا اگر این شخص  نیاز داشته باشه که درآمدش رو دوبرابر بکنه،لازمه که که از دایره راحتی خودش بیرون بیاد و باید در کنار شغل و اموری که انجام داده حالا یک شغل دیگه، یا یک منبع درامد دیگه برای خودش ایجاد بکنه.

حالا این خارج شدن از دایره راحتی قطعاً شامل استرس و اضطراب خواهد بود. اما برای گسترش دایره راحتی این شخص و به دست آوردن دستاورد های بزرگتر باید فراتر از دایره راحتی خودش قدم برداره که باعث شکوفایی این شخص میشه. حالا این تعریف رو از دایره راحتی داشته باشید تا بریم چالش رو برای شما تعریف کنیم.

 

 چالش چیست؟

به هرگونه امور و اتفاقاتی که باعث قدم برداشتن شما فراتر از دایره راحتیتون بشه، چالش گفته میشه.وقتی یک شخص در بخشی از از زندگی با اتفاقاتی مواجه بشه که انجام اونها براش سخت باشه و به صورت ناخودآگاه و عادت نتونه اونها رو به انجام برسونه  و نیازمند به یک تخصص، قدرت  یا انرژی خاص میشه.

 

این احساس ناشی از مقابله با دنیای جدیده( همون فراتر رفتن از دایره راحتیه) که بهش چالش گفته میشه. چالش ها کاملاً نسبی هستن و بر اساس توانمندی هر فرد اندازه پیدا می کنن. به به عنوان مثال؛ برای یک بچه ی  پنج ساله شکسته شدن اسباب بازی اون، میتونه یک چالش بزرگ محسوب بشه در صورتی که بعد از ده سال برای همین بچه همچین چالشی کاملاً خنده دار و شاید اصلاً چالش محسوب نشه. پس اون چیزی که بزرگی یا کوچک بودن یک چالش رو مشخص میکنه بزرگی و کوچکی شعاع دایره راحتی افراد و و توانایی اونها در مدیریت مسائل زندگی هستش.

حسین نوری علمی مدرس توسعه فردی

اهمیت چالش ها در زندگی

اهمیت چالش‌های مهم زندگی

حتما در طول زندگی با چالشهای مهم زندگیتون روبرو میشید که این چالش ها شما رو به سمت پیشرفت سوق می‌دن و تغییرات مهم ایجاد می کنن. اما این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از تجربیات زندگی استفاده کنید و لذت ببرید یا در برابر این چالش ها مقاومت کنید و از اونها دور باشید حالت اول به شما کمک میکنه تا به سمت پیشرفت و رشد قدم بردارید و به فرد بهتری تبدیل بشید اما در صورت مقابله با این چالش ها کم‌کم پسرفت میکنید.

تفاوتی نداره در چه مرحله ای از زندگی هستید در هر صورت می توانید با پیشرفت مداوم به بهترین نسخه از خودتون تبدیل بشید.

 

ماهیت چالش ها در زندگی

1.قطعاً مسائل و چالش ها همیشه در زندگی انسان ها اتفاق می افتند و گریز ناپذیرن. جهان هستی همواره در حال گسترش است و ویژگی انسان به شکلی است که از سکون و یکنواخت بودن بیزار است در واقع انسان ها رقابت طلب،اهل مبارزه، به دنبال کشف ناشناخته ها هستن و به شدت عاشق تنوع هستن. و بعداً هر فردی که که هدفی داشته باشه و به دنبال کشف یک زندگی جدید باشه در این مسیر با سختی ها و چالش های ناشناخته روبه‌رو خواهد شد.

 

2.مطمئن باشید که چالش ها صد در صد سبب رشد و پیشرفت انسان ها میشوند. وقتی یک فرد بیمار میشه و سیستم ایمنی بدن اون فرد برای اولین بار با اون عامل بیماری زا رو به رو میشه، باهاش مقابله میکنه. پس از بهبود اون بیماری، بدن فرد مجهز میشه به عوامل دفاعی تا اگر مجدداً با اون بیماری روبرو بشه به راحتی اون رو سرکوب کنه. جالب نیست؟

سیستم فکری و روحی انسان هم به این شکله که وقتی با یک مسئله مواجه میشه و اون رو پشت سر میزاره خودش رو مجهز میکنه و وقتی مجدد با اون چالش یا مسئله مشابه اون مواجه بشه دیگه اون مسئله یا چالش براش سخت و دشوار به نظر نمیرسه، چون قوی تر شده و بدون صرف انرژی میتونه اون رو پشت سر بزاره.اینجاست که میگن هر آنچه که تو رو نکشه قوی ترت میکنه.

 

3.چالش ها  روحیه عاملانه افراد را تقویت می کنن؛ هر انسان هنگام مواجهه با مسائل مختلف یکی از این عکس العمل ها رو انجام میده؛  فرار،  تسلیم، مقابله

 

   فرار کردن

عکس العمل فرار به این معنی که فرد خودش رو گول میزنه و یا سرگرم کارهای مختلف میشه و حتی از فکر کردن به مسئله و چالش پرهیز میکنه

 

  تسلیم شدن

تسلیم شدن در برابر چالش ها به این معنیه که فرد خودش رو میبازه و دیگه  روحیه براش نمونده که کاری انجام بده و هیچ کار دیگه ای نمیکنه دقیقاً مثل افرادی که در یک کسب و کاری شکست می خورن و دیگه به دنبال هیچ کار دیگه ای نمیرن و یک گوشه میشینن و به مرور زمان افسرده میشن.

 

 مقابله کردن

مقابله با چالش ها به این معنی که فرد  پذیرفته که این  مسئله به وجود اومده و این میدونه که هر مسئله ای ۱ جواب یا راهکار خوب هم داره. و برای حل کردن این مسئله قدم بر میداره و با قدرت به دنبال راه کار عالی برای این مسئله میگرده و  ایمان داره که  حتی به تنهایی میتونه این مسئله رو حل کنه و دارای یک عزت نفس تهاجمی هستش.

حسین نوری علمی مدرس توسعه فردی

قطعا اولین قدم برای مواجهه با مشکلات و مسائل توی زندگی تغییر نگرش هستش، که در بحث قانون جذب در موردش زیاد صحبت شده. اگر شما بتوانید نگرش و تفکرات خودتون رو نسبت به زندگی تغییر بدید بخشی از معما رو  حل کردید اگر مدام به این فکر کنید که زندگی بهتر از این نمیشه ؛ راه حل ها راه حل ها رو یکی یکی مسدود کردید، اما اگر باور داشته باشید که همه چیز آروم آروم حل میشه و به نفع شما به پایان میرسه قطعاً شرایط بهتر میشه.

 

زندگی مجموعه ای از شرایط و مسائل مختلف است و این مسیر پراست از مسائل و اتفاقهای گوناگون، اما خوب زیستن در این مسیر بستگی داره به به مهارت هایی که شما یاد گرفتید هرچقدر مهارت شما بالاتر باشه و بیشتر باشه زیستن در این مسیر بهتر میشه.اگر بخوام برای شما یک توصیه مهم داشته باشم میتونم این رو بهتون بگم که آدم ها در  حالت عادی برای خودشون بازی ها و چالش های مختلفی به وجود میارن که در طول روز از زمان و در کنار هم بودنشون لذت ببرن، پس میشه به زندگی اینجوری نگاه کنیم که وارد یک بازی شدیم و قرار هر روز یک چالش جدید رو با هم حل کنیم.

modir_hosein وب‌سایت

‫4 نظر

  • علی گفت:

    عالی بود

  • نازنین گفت:

    عالی بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    × اگه سوالی دارید واتساپ بپرسید.